Prodejna

Prodejna je základní provozní jednotkou maloobchodu, hlavním úkolem prodejny je prodej
zboží včetně poskytování služeb.Je to účelové, ziskové zařízení.
Prodej zboží je finální činností a předchází mu řada ostatních doprovodných činností,které
nazýváme maloobchodními operacemi (nákup zboží,příjem zboží,skladování,příprava zboží
k prodeji a prodej zboží).
Maloobchodní jednotka působí v určitém regionu (tzv. akční rádius prodejny)
Prodejna může být samostatným podnikatelským subjektem,nebo může být součástí větší či
menší obchodní firmy.
Hlavní úkoly prodejny
- zajištění sortimentu zboží a jeho skladby (v souladu s poptávkou)
- udržení užitné hodnoty zboží (správné skladování,ošetřování)
- vytvoření optimálních nákupních podmínek (nákupní zvyklosti, prodejní doba)
- dodržování práv občanů (zaručuje zákon)
Cíle prodejny = dosažení zisku
Dosáhneme : snižováním nákladů
zvyšováním výnosů
Prodejny se od sebe liší šířkou nabízeného sortimentu, rozsahem poskytovaných služeb,
velikostí a formou prodeje.
Hlavní typy lze seřadit do 3 skupin:
1.stacionární
-běžné prodejny- potravinářské i nepotravinářské,prodejní plocha 30-2500 m
Mohou být-plnosortimentní (např. potraviny)
-smíšené
-specializované (např. papírnictví)
-úzce specializované (např.kancelářské potřeby)
-supermarkety – potravinářské a nepotravinářské zboží denní potřeby, samoobslužný prodej
doplněn individuální obsluhou,prodejní plocha min. 400 m ,umístěna v samostatném podlaží
-hypermarkety – velké prodejní jednotky, základ je potravinářský sortiment a velký rozsah
nepotravinářského zboží. Je zajištěno občerstvení, prodejní plocha 3 – 15 tis. m .
-diskontní prodejny – samoobslužné s jednoduchým vybavením, centra levného nákupu,
potravinářské i nepotravinářské zboží, prodej převážně z přepravního balení (palety,kartony),
bez obslužných úseků, omezený sortiment, mívají 600-800 položek, 400 – 600 m
-obchodní domy – soubor specializovaných prodejen,prodejní plocha 2 500 – 20 000 m,více
podlaží,mohou být :-univerzální (široký sortiment)
-specializované (nepotravinářské zboží, nejčastěji odívání, sportovní
zboží apod.)
-odborné velkoprodejny – samoobslužné prodejny pro kutily, nábytek apod.
-prodejní stánky např. tabák, cukrovinky, květiny, ovoce zelenina
2.ambulantní
-přenosné a pojízdné stánky např. občerstvení při různých sportovních a spol. akcích
-pojízdné prodejny – min. využití v řídce osídlených oblastech
3.objednávkové
-zásilkové firmy
-dodávkové firmy
-internet,teletext
Maloobchodní síť je soubor prodejních jednotek, které zásobují obyvatelstvo spotřebním
zbožím.
Základní maloobchodní síť – funguje pravidelně po celý rok a má relativně stálý okruh
zákazníků v příslušné oblasti, obchodní jednotky mají pevné stanoviště.
Doplňková maloobchodní síť – je tvořena jednotkami pro nabídku při krátkodobém místním
zvýšení poptávky (např. v rekreačních oblastech)
Městská maloobchodní síť – nabízí veškerý obchodní sortiment.Poptávka je vysoká,
koncentruje spádovost obyvatelstva, konkurence je výrazná
Venkovská maloobchodní síť – nižší hustota osídlení, nižší poptávka, nezajišťuje celý
sortiment.
Uspořádání maloobchodní sítě
Obchodní síť svým uspořádáním zajišťuje prosperitu obchodních firem i prosperitu občanské
vybavenosti určitého regionu.
Součástí vybavenosti je obchodní síť, školská, kulturní, sportovní, zdravotnická a jiná
zařízení.
Maloobchodní síť má bezprostřední vliv na životní úroveň, vytváří ji obchodní firmy, které
rozhodují o umístění svých prodejen, jejich velikosti, sortimentu.
Regulaci a dohlížení mají na starosti státní a samosprávné orgány (podpora, příspěvky,
pokuty, daně).
Rozhodnutí o umístění prodejny je složitý proces, obchodník musí zvažovat
1.počet obyvatel obce nebo města
-akční rádius prodejny – prostředí v němž jednotka působí, je dán charakterem sortimentu,
hustotou obyvatelstva, docházkovou vzdáleností, nákupním spádem
-docházková vzdálenost – dosažitelnost jednotky pro zákazníka v přijatelném čase
-nákupní spád – zákazník vydá své peníze v maloobchodě jinde než v místě bydliště.
Okruh zákazníků prodejny závisí na tom, jak se prodejna prosadí vůči konkurenci.
2.charakter sortimentu
s tím souvisí frekvence nákupu (četnosti)
máme 3. skupiny zboží
- zboží denní poptávky (potraviny)
- zboží časté poptávky (oděvy, obuv, drogerie)
- zboží občasné poptávky (nábytek,elektrické spotřebiče,klenoty)
Způsoby umisťování jednotek
Maloobchodní jednotky mohou být umístěny samostatně nebo v souboru.
Společenství jednotek může mít podobu:
-obchodní ulice – frekventované městské tepny vybavené prodejními jednotkami a
provozovnami služeb
-pěší zóny – obchodní ulice, kde je vyloučena doprava, doplněna místy pro odpočinek,
občerstvení apod.frekvence zákazníků je vysoká, soustřeďují se i turisté
-obchodní městské centrum –část městského centra je tvořena souborem obchodních ulic
-nákupní centra (schopping park) - jedna nebo více budov na okrajích měst nebo mimo
centra měst, určená pouze pro maloobchodní jednotky a jednotky veřejného stravování.
Vnější úprava a označení prodejen
Vnější úprava plní několik funkcí:
- upoutává pozornost kolemjdoucích (mezi ostatními obchody)
- informuje o charakteru prodejny, o sortimentu
Vnější úpravu vyjadřuje průčelí prodejny tvořené
-firemním štítem (výstižný nápis označující sortiment nebo majitele)
-výkladními skříněmi (nejlevnější reklamní prostředek, přitahuje zákazníkovu pozornost)
-vstupním prostorem ( záleží na stavebním řešení budovy, co nejméně zábran )
U vchodu musí být uvedeno
-obchodní jméno a sídlo podnikatele
-jméno a příjmení odpovědné osoby
-prodejní doby
Vnitřní uspořádáni prodejen
Vyplývá z charakteru maloobchodní činnosti,udržování hodnoty zboží správným skladováním
a z podmínek pro efektivní práci.
Je podmíněn
-pohybem zákazníků
-pohybem zaměstnanců
-pohybem zboží
Vnitřní uspořádání prodejny se člení na
1.hlavní provozní prostory
-prodejní prostor
-ostatní prostory (služby, občerstvení)
2.pomocné prostory
-skladové prostory
-prostory správy (kanceláře,aranžovny)
-sociální prostory (šatny,umývárny,místnost pro občerstvení zaměstnanců)
-technické prostory (strojovny, kotelny, tel. ústředny )
-komunikace (chodby,schodiště, výtahy, eskalátory, rampy)
Úprava prodejních místností
Prodejní místnost – nejdůležitější část maloobchodní prodejny.Požadavky, které musí
splňovat lze rozdělit do tří skupin:
1.provozní požadavky
-velikost (aby mohlo být vystaveno veškeré zboží, aby byl zajištěn plynulý provoz)
-přehlednost (aby zajišťovala rychlou orientaci zákazníkům i zaměstnancům)
-úprava a zařízení (musí odpovídat sortimentu, musí umocňovat doplnění zboží,nesmí křížit
cesty zákazníků a zaměstnanců)
2.ekonomické požadavky
-úprava musí přispívat ke zvyšování obratu
-maximální využití prodejní plochy (důmyslné sestavení regálů,vytipování vhodných míst pro
méně atraktivní zboží,ochrana zboží)
3.společenské požadavky
-estetické, hygienické, bezpečnostní
-rozměry zařizovacích předmětů mají odpovídat tělesným proporcím
-dostatečné a rovnoměrné osvětlení prodejní místnosti
Místnosti s přímým vztahem ke zboží
-musí být řešeny tak, aby cesta zboží po prodejně byla co nejkratší
Patří sem:
-rampa – slouží k vykládce a nakládce zboží, musí být ve stejné úrovni s ložnou plochou
nákladních automobilů, krytá a osvětlená
-příjmová plocha – navazuje na rampu a je určená k přejímce zboží
-hlavní sklad – navazuje na prodejní místnost.Může být univerzální nebo specializovaný
(mrazící, chladící, na drobné nebo aromatické zboží)
-příruční sklad – pro rezervní zásobu u prodejní místnosti
-přípravny – navazují na obslužné úseky (krájení, balení, příprava)
Počet místností je dán sortimentem a velikosti prodejny.
Místnosti určené pro zaměstnance
-kanceláře (majitel, vedoucí, účetní )
-šatny, umývárny, WC
-společenská místnost
-umývárna nádobí
-úklidová místnost
-místnost pro vzduchotechniku
Komunikační prostory – chodby, eskalátory, výtahy. Musí splňovat požadavky na
dodržování bezpečnosti práce (označení, kraje schodů, protiskluzová úprava, osvětlení,
značení )